State Dept. Designates Four More Chinese Media Outlets as Propaganda

‘The Communist Party does not just exercise operational control over these propaganda entities but has full editorial control over their content…’

American flags are displayed together with Chinese flags on top of a trishaw in Beijing. / PHOTO: Associated Press

(Liberty Headlines) The Trump administration added four Chinese media outlets Monday to a list of organizations that should be considered “foreign missions” because of their ties to the government and the Communist Party.

The move, on the heels of recent revelations that the Chinese social-media app TikTok may have interfered with President Donald Trump’s rally Saturday in Tulsa, could force some to cut staff in the U.S. and is likely to further aggravate relations between the two countries.

State Department officials said the four organizations, including state-run CCTV, would be required to submit a list of everyone who works for them in the U.S. and any real estate holdings just as they would if they were foreign embassies or consulates.

None are being ordered to leave the U.S. and no limits on their activities were announced. But five other Chinese organizations were directed to cap the number of people who could work in the United States in March — a month after they were designated as foreign missions.

.

State Department officials said the organizations are essentially mouthpieces for the Communist Party and Chinese government, not legitimate news outlets.

“The Communist Party does not just exercise operational control over these propaganda entities but has full editorial control over their content,” said Assistant Secretary of State for East Asia and Pacific Affairs David Stilwell. “This foreign mission designation is an obvious step in increasing transparency of these and other PRC government propaganda activities in the United States.”

The other three added to the list of foreign missions are the China News Service, the People’s Daily newspaper and the Global Times.

U.S. officials say the designated media outlets should be considered foreign missions under American law because they are “substantially owned or effectively controlled” by the government of the People’s Republic of China and shouldn’t be treated like traditional news organizations.

“These aren’t journalists. These are members of the propaganda apparatus in the PRC,” Stilwell said in a conference call with reporters.

Asked about potential Chinese retaliation, Stilwell noted that American journalists working in China already faced tight restrictions on their activities.

China had no immediate reaction to the announcement but the foreign ministry accused the administration of harboring a “Cold War mentality and ideological prejudice” when it applied the same designation to five media organizations earlier this year.

At that time, the administration applied the label to the Xinhua News Agency, China Global Television Network, China Radio International, the China Daily Distribution Corporation, which distributes the newspaper of the same name, and Hai Tian Development USA, which distributes the People’s Daily newspaper.

Then the U.S. administration capped the number of journalists from the five allowed to work in the U.S. at 100, down from about 160. At the time, the U.S. cited China’s increasingly harsh surveillance, harassment and intimidation of American and other foreign journalists in China.

China announced in response that it would revoke the media credentials of all American journalists at The New York Times, The Wall Street Journal and The Washington Post.

Adapted from reporting by the Associated Press